The strong voice of a great community
Ïêôþâñéïò 2017

Ðßóù óôï åõñåôÞñéï

 

«Ο Γρýπας ΠολεμιστÞς της Πýλου»

2η ετÞσια διÜλεξη αφιερωμÝνη στη τÝχνη και την αρχαιολογßα του Ελληνικοý κüσμου, στο Βασιλικü Μουσεßο του ΟντÜριο (ROM)

Του ΙωÜννη Σ. ΣαραúδÜρη

Στις 3 Οκτωβρßου δüθηκε η δεýτερη ετÞσια διÜλεξη αφιερωμÝνη στη τÝχνη και την αρχαιολογßα του Ελληνικοý κüσμου στο αρχαιολογικü Μουσεßο του ΟντÜριο οργανωμÝνη απü την ΕλληνικÞ Πολιτεßα ,με την συμπαρÜσταση μελþν της ΕλληνικÞς παροικßας.
Σαν συνδετικüς αντιπροσωπευτικüς φορÝας αυτþν των δýο πρωταγωνιστþν εμφανßσθηκε το Γενικü Προξενεßο της ΕλλÜδας στο Τορüντο παßρνοντας το βÜρος της οργÜνωσης της παρουσßασης της εκδÞλωσης.



Το πρüγραμμα της εκδÞλωσης ανÝφερε ως κýριο ομιλητÞ τον καθηγητÞ κλασσικÞς αρχαιολογßας του Πανεπιστημßου του Cincinnati των Η. Π. Α. Τζακ ΝτÝιβις. Λüγω üμως κÜποιου Ýκτακτου κωλýματος του στο βÞμα του ομιλητÞ βρÝθηκε η αρχαιολüγος καθηγÞτρια κ ΣÜρον Ρ.  Στüκερ επßσης του Αμερικανικοý Πανεπιστημßου του Cincinnati, συνεργÜτης του ΤζÜκ ΝτÝιβις στις ανασκαφÝς της Πýλου αλλÜ και σýντροφüς του στην ζωÞ.
Ο Τζακ ΝτÝιβις ξεκßνησε απü τη δημοσιογραφßα προτοý στραφεß στις κλασικÝς αρχαιολογικÝς σπουδÝς.

Σποýδασε στο ΠανεπιστÞμιο του ΣινσινÜτι και ως φοιτητÞς συμμετεßχε σε ανασκαφÝς στην Κνωσσü και την ΚÝα. ¸μεινε πολλÜ χρüνια στην ΕλλÜδα, μαθητεýοντας στην ΑμερικανικÞ ΑρχαιολογικÞ ΣχολÞ, πριν επιστρÝψει στην ΑμερικÞ για να διδÜξει....
Ο πρüλογος και η παρουσßαση των ομιλητþν Ýγινε απü τον Josh Basseches Director & CEO του ROM


ΜετÜ απü τον σýντομο χαιρετισμü του Γενικοý ΠροξÝνου της ΕλλÜδας στο Τορüντο κ. ΑλÝξανδρου Ιωαννßδη Þταν πλÝον η σειρÜ του κυρßου ομιλητÞ να αναπτýξει το θÝμα του.
Η κυρßα Στüουν επικÝντρωσε την ομιλßα της στο Νοτιοδυτικü Üκρο της ΠελλοπονÞσου, στην ΠεριοχÞ της Πýλου, üπου το1939 πρþτος ο αρχαιολüγος και μÝλος της Ακαδημßας Αθηνþν Κωνσταντßνος Κουρουνιþτης επεσÞμανε την ýπαρξη του ΑνÜκτορου και ολοκλÞρωσε τις Ýρευνες ο αρχαιολüγος καθηγητÞς του Πανεπιστημßου του Cincinnati των Η.Π.Α Carl Blegen. ΕπαναλÞφθηκαν το 1952 και συνεχßζονται μÝχρι και τις μÝρες μας.

Ο αρχαιολογικüς χþρος του Ανακτüρου του ΝÝστορος, εßναι μια απü τις σημαντικüτερες θÝσεις της ΜυκηναúκÞς εποχÞς σε ολüκληρη την ΕλλÜδα.
Πρüκειται για το καλýτερα σωζüμενο Μυκηναúκü ανÜκτορο. Εßναι Ýνα συγκρüτημα απü διÜφορα κτßρια με Ýνα σýνολο 105 ισογεßων διαμερισμÜτων Þ Üλλων χþρων. Αποτελεßται απü τÝσσερα κýρια κτßρια (νοτιοδυτικü, κεντρικü, βορειοανατολικü, αποθÞκη οßνου), καθþς και ορισμÝνα μικρüτερα κτßσματα. Τα σημαντικüτερα διαμερßσματÜ του εßναι η μεγÜλη ορθογþνια "αßθουσα του θρüνου" με την κυκλικÞ εστßα, το λουτρü με τον πÞλινο λουτÞρα και οι αποθÞκες με τα πολυÜριθμα αποθηκευτικÜ αγγεßα.
Το ανÜκτορο Þταν διþροφο και διακοσμεßτο με πολýχρωμες τοιχογραφßες.
Η ακμÞ του καλýπτει την περßοδο απü το 1300 π.Χ. Ýως το 1200 π.Χ. περßπου üπου και καταστρÜφηκε απü μια μεγÜλη πυρκαγιÜ στα τÝλη του 13ου αιþνα π.Χ. Þ στις αρχÝς του 12ου αιþνα π.Χ..


Απü τη μελÝτη των κειμÝνων των 1100 και πλÝον πινακßδων της ΓραμμικÞς Β που βρÝθηκαν στο συγκρüτημα του Ανακτüρου επιβεβαιþθηκε η ορθüτητα της αποκρυπτογρÜφησης της ΓραμμικÞς γραφÞς Β´ απü τον Michael Ventris και προÝκυψαν Üφθονα στοιχεßα για την Ýντονη βιοτεχνικÞ και εμπορικÞ δραστηριüτητα που εßχε αναπτυχθεß με κÝντρο το ανÜκτορο.
Το καλοκαßρι του 2015 η αρχαιολογικÞ σκαπÜνη υπü την επßβλεψη των ΤζÜκ ΝτÝιβις και ΣÜρον Στüκερ εßχε μια αναπÜντεχη επιτυχßα. ΣυνÜντησε Ýναν λακκοειδÞ τÜφο ασýλητο τοποθετημÝνο μερικÝς μüνο εκατοντÜδες μÝτρα απü το ΠαλÜτι του ΝÝστωρα, με ευρÞματα ανεκτßμητης αξßας. ΑυτÞ δε η ανακÜλυψη χαρακτηρßσθηκε απü το υπουργεßο Πολιτισμοý και Αθλητισμοý ως «η πιο εντυπωσιακÞ περßπτωση επßδειξης προúστορικοý πλοýτου σε ταφικÜ μνημεßα της ΗπειρωτικÞς ΕλλÜδας, που Ýχει Ýρθει στο φως τα τελευταßα 65 χρüνια».


 Τα ευρÞματα συνηγοροýσαν και με το παραπÜνω σε αυτü: 4 χρυσÜ σφραγιστικÜ δαχτυλßδια και κýπελλα, Ýνα χÜλκινο σπαθß με επιχρυσωμÝνη ελεφαντοστÝινη λαβÞ, μια σπÜνια χρυσÞ αλυσßδα, ασημÝνια κýπελλα -ορισμÝνα με χρυσÜ χεßλη-, χÜλκινα αγγεßα και κýπελλα, Ýνας χÜλκινος αμφορÝας, χÜλκινες πρüχοι και λεκανßδες, 50 και πλÝον σφραγιδüλιθοι, περισσüτερες απü 1.000 ψÞφους απü πολýτιμους λßθους και Üλλα εντυπωσιακÜ.
Καθþς πολλÜ απü τα ευρÞματα Þταν Ýργα μινωικÞς τεχνοτροπßας και εφüσον η χρονολüγηση κατασκευÞς του τÜφου τοποθετεßται γýρω στο 1450 (250 Ýτη πριν απü την καταστροφÞ του κτßσματος του Ανακτüρου) Εßναι εμφανÞς η επÞρεια του Μινωικοý πολιτισμοý στην ηπειρωτικÞ ΕλλÜδα.


Ποια, üμως, εßναι αυτÜ τα μινωικÜ θÝματα που απεικονßζονται στα ευρÞματα και δη στα χρυσÜ σφραγιστικÜ δαχτυλßδια; «Εßναι πολλÜ» εξηγεß η κ. Στüκερ. «¸χουν να κÜνουν με τελετÝς που σχετßζονται με μßα θεÜ και με την εμφÜνισÞ της, ενþ συχνÝς εßναι και οι σκηνÝς με τα ταυροκαθÜψια» συμπληρþνει. Η εýρεση τεσσÜρων χρυσþν σφραγιστικþν δαχτυλιδιþν με εικονογραφßα τÝτοιου τýπου εßναι κÜτι ιδιαßτερα σπÜνιο και ασυνÞθιστο. ¹ μÞπως μοναδικü; «ΕιδικÜ το μεγαλýτερο χρυσü δαχτυλßδι Ýχει χαραχτεß με τÝτοια λεπτομÝρεια που δεν υπÜρχει πουθενÜ παρÜλληλü του μεταξý των χρυσþν σφραγιστικþν δαχτυλιδιþν που γνωρßζουμε ως σÞμερα. Οι σκηνÝς των γυναικþν σε αυτü το δαχτυλßδι επαναλαμβÜνονται και σε Üλλες γνωστÝς σφραγßδες της ΚρÞτης, üμως το δαχτυλßδι της Πýλου συνενþνει μικρüτερες γνωστÝς παραστÜσεις σε μια μεγαλýτερη και πιο σýνθετη τελετουργικÞ σκηνÞ» σημειþνει.


Στον τÜφο υπÞρχαν κι Üλλα απρüσμενα ευρÞματα, üπως χτÝνες και Ýνας καθρÝπτης. Ποια η σημασßα τους σε Ýναν τÜφο Üνδρα; «ΧτÝνες και καθρÝπτες Ýχουν μια γενικüτερη σχÝση με τις ταφÝς πολεμιστþν», εξηγεß η κ. Στüκερ, που συμπληρþνει üτι ßσως αντανακλοýν Ýνα Ýθιμο στολßσματος πριν απü τη μÜχη. Και το νüημα που υπÜρχει πßσω απü την απεικüνιση γρýπα σε δυο απü τα ευρÞματα (κομμÜτια ελεφαντοστοý, με το Ýνα να απεικονßζει γρýπα με μεγÜλα φτερÜ και το Üλλο λÝοντα που επιτßθεται σε γρýπα), τα οποßα Ýδωσαν και την ονομασßα στον πολεμιστÞ; «Ο γρýπας αντανακλÜ Ýνα πολý γνωστü σýστημα εξουσßας, που πλαισιþνει τον θρüνο της Πýλου, üπως και του Μßνωα της Κνωσοý» επισημαßνει.
¼σο για τη σημασßα των ευρημÜτων, πÝρα απü την τÝχνη και τον πλοýτο τους, η αρχαιολüγος τονßζει üτι «σε üρους χρονολüγησης, η ανακÜλυψη τüσων διαφορετικþν τýπων αντικειμÝνων μÝσα σε Ýναν τÜφο με μßα μοναδικÞ ταφÞ εßναι ýψιστης σημασßας», αναφερüμενη προφανþς στην εξαιρετικÞ ευκαιρßα που δßνει μια τÝτοια αδιατÜρακτη ταφÞ τüσο για τη μελÝτη των ταφικþν εθßμων στην Πρþιμη ΜυκηναúκÞ εποχÞ üσο και για τη σχÝση του φýλου με τα κτερßσματα και την ταφικÞ γνþση, που δεν θα μποροýσε να αποκτηθεß μÝσα απü τη μελÝτη περισσüτερων τυπικþν ομαδικþν τÜφων.
Την διÜλεξη τßμησαν με την παρουσßα τους μεταξý Üλλων η κοσμÞτωρ της G. Raymond Chang School of Continuing Education στο ΠανεπιστÞμιο Ryerson Μαρß ΜπουτρογιÜννη, ο Αντþνης ΑρτεμÜκης πρüεδρος της ΕλληνικÞς Κοινüτητος Τορüντο, ο Στηβ Μιρκüπουλος των Cinespace Film Studios o ΓιÜννης ΔÜγωνας με την σýζυγü του, ο επιχειρηματßας ΠÞτερ Ηλιüπουλος.