The strong voice of a great community
ÍïÝìâñéïò 2018

Ðßóù óôï åõñåôÞñéï

¹ρωες, εýζωνοι και δωσßλογοι: η αμφισβÞτηση της 28ης Οκτωβρßου ως εθνικÞς επετεßου

του ΑθανÜσιου Γκüτοβου* απü την huffingtonpost.gr

Τα τελευταßα χρüνια Ýχουμε γßνει μÜρτυρες μιας προσπÜθειας μετατüπισης εμφÜσεων σε σχÝση με τις πολιτικÝς μνÞμης του επßσημου κρÜτους, αλλÜ και φορÝων που για διÜφορους λüγους, και πÜντως üχι μüνον ιδεολογικοýς, ευθυγραμμßζονται με την «αναθεωρητικÞ» σχολÞ σκÝψης. Πρüκειται για την αμφισβÞτηση της αξßας της δημüσιας μνÞμης της 28ης Οκτωβρßου 1940, ως ημÝρας Ýναρξης της Ýνοπλης αντßστασης κατÜ των δυνÜμεων του ¢ξονα, και υποκατÜστασÞς της απü την 12η Οκτωβρßου, της ημερομηνßας της συντεταγμÝνης αποχþρησης των γερμανικþν στρατευμÜτων απü την ΑθÞνα κατÜ τη διÜρκεια του πολÝμου, χωρßς να υπÜρχει οýτε μÜχη, οýτε γερμανικÞ Þττα, οýτε συνθηκολüγηση.

Η αμφισβÞτηση της 28ης Οκτωβρßου ως ημÝρας εθνικÞς μνÞμης, δηλ. ως εθνικÞς επετεßου, δεν εßναι κÜτι καινοýριο. Σε Ýναν κýκλο διανοητþν που αυτοπροσδιορßζονται ως «αριστεροß» Þ «προoδευτικοß» η αξßα αυτÞς της επετεßου, και üχι μüνον αυτÞς, αμφισβητεßται εδþ και δεκαετßες, κυρßως στο üνομα της προþθησης της ειρÞνης μεταξý των λαþν, της διεθνοýς αλληλεγγýης και του αντιμιλιταρισμοý, της καταπολÝμησης του εθνικισμοý και προσφÜτως της προþθησης της πολυπολιτισμικüτητας. Η διαφορÜ εßναι üτι τα τελευταßα χρüνια η υπüθεση «αποδüμηση της 28ης Οκτωβρßου» βρßσκεται ψηλÜ στην ιδεολογικÞ ατζÝντα κÜποιων που τþρα δεν Ýχουν, üπως παλιüτερα, περιθωριακü ρüλο και θÝση και προωθεßται με πολλÝς και ποικßλες δρÜσεις η υποκατÜστασÞ της, χωρßς να Ýχει καταγγελθεß ακüμη επισÞμως ως «ακροδεξιÜ» επÝτειος. ΝÝα επιχειρÞματα για τη θεμελßωση της αμφισβÞτησης δεν υπÜρχουν, Ýχει διευρυνθεß απλÜ ο χορüς των αμφισβητοýντων, καθþς η αμφισβÞτηση απü μüνη της παρÜγει «προοδευτικÞ» ταυτüτητα.

¼ταν αμφισβητεßται μια πολιτικÞ μνÞμης και στη θÝση της προτεßνεται μια εναλλακτικÞ πολιτικÞ, παρÜγεται δημüσιος απαξιωτικüς και θεμελιωτικüς λüγος. Ο πρþτος αφορÜ την απαξßα της καθιερωμÝνης πολιτικÞς μνÞμης, ενþ ο δεýτερος σχετßζεται με την αναγκαιüτητα υποκατÜστασης της καθιερωμÝνης πρακτικÞς με κÜποια Üλλη, προοδευτικüτερη. Η δημοσιüτητα εßναι η αρÝνα που συναντþνται οι λüγοι αυτοß με τους αντßστοιχους εκεßνων που συνηγοροýν υπÝρ της συνÝχειας της καθιερωμÝνης πρακτικÞς και αμφισβητοýν την αναγκαιüτητα υποκατÜστασÞς της. ΑλλÜ αυτü που φτÜνει στη δημοσιüτητα δεν εßναι κατ’ ανÜγκην εκεßνο που υπÜρχει στις συνειδÞσεις των ομιλητþν. Τα προβαλλüμενα επιχειρÞματα υπÝρ της μετατüπισης των εμφÜσεων απü την 28η στη 12η Οκτωβρßου αποτελοýν στοιχεßα ενüς «διαφωτιστικοý ενεργÞματος» που ως τÝτοιο Ýχει τη δικÞ του λογικÞ και συνοχÞ. Δεν εκφρÜζει υποχρεωτικÜ τους πραγματικοýς λüγους που κατÜ την Üποψη των νεωτεριστþν επιβÜλλουν την υποκατÜσταση της ισχýουσας επετειακÞς πρακτικÞς απü κÜποια Üλλη.

Η βαθιÜ δομÞ των επιχειρημÜτων των νεωτεριστþν, το κßνητρο που τους οδηγεß στην προσπÜθεια αποδüμησης και υποκατÜστασης της καθιερωμÝνης πρακτικÞς μÝνει αüρατο, δεν φτÜνει στη δημοσιüτητα, εßναι υπüθεση των μυημÝνων. Η εμβÝλεια των επιχειρημÜτων ουσßας εξαντλεßται σε Ýναν στενü κýκλο ατüμων που πρωτοστατοýν στην παραγωγÞ του δημüσιου αποδομητικοý λüγου. Ποια εßναι αυτÞ η βαθιÜ δομÞ; Ποια εßναι τα πραγματικÜ ιδεολογικÜ κßνητρα üσων αμφισβητοýν την αξßα της καθιερωμÝνης επετεßου;

Να σημειþσουμε κατ’ αρχÞν üτι η πρüταση για υποκατÜσταση της 28ης προÝρχεται πρωτßστως απü διανοητÝς που αυτοπροσδιορßζονται ως «αριστεροß». ¼πως πÜντοτε στη σýγχρονη ελληνικÞ ιστορßα, και ειδικÜ στην περßοδο της Μεταπολßτευσης, βρßσκονται δημüσια πρüσωπα που χωρßς να αυτοπροσδιορßζονται οι ßδιοι ως «αριστεροß», υιοθετοýν ιδÝες της ΑριστερÜς. ΕπειδÞ η τελευταßα αυτÞ κατηγορßα των διανοητþν κατÜ κανüνα απλÜ νομιμοποιοýν ü,τι Ýχει ετοιμÜσει Þδη η ιδεολογικÞ κουζßνα της ανανεωτικÞς ΑριστερÜς, χωρßς οι ßδιοι να Ýχουν γρÜψει τη συνταγÞ, το κßνητρü τους μπορεß να εßναι ο,τιδÞποτε Üλλο εκτüς απü ιδεολογικü: εσωτερικοß ανταγωνισμοß στον πολιτικü τους χþρο, κßνηση σκοπιμüτητας για καθιÝρωση, υπογρÜμμιση της προοδευτικüτητας, υπενθýμιση της ετοιμüτητας για προσαρμογÞ στα νÝα δεδομÝνα, ευρωπαúκÞ διÜσταση και Üλλα παρüμοια. Τι εßναι, τüτε, αυτü που ενοχλεß τους διανοητÝς που αμφισβητοýν προγραμματικÜ και μεθοδευμÝνα την αξßα της καθιερωμÝνης εθνικÞς επετεßου;

Η απÜντηση εßναι σχετικÜ απλÞ: η 28η Οκτωβρßου δεν εßναι τüσο διχαστικÞ üσο χρειÜζεται για τις ιδεολογικÝς τους ανÜγκες, δεν εßναι τüσο «αριστερÞ» þστε να υπηρετεß την ιδÝα ενüς παλλαúκοý αντιδεξιοý μετþπου, ενþ ταυτüχρονα γεννÜ ενοχλητικÝς, και επομÝνως πολιτικÜ ανεπιθýμητες, απορßες γýρω απü τη συμπεριφορÜ του ΜεταξÜ – πþς εßναι δυνατüν να δßνει Ýνας «φασßστας» το παρÜγγελμα για Ýναν αντιφασιστικü αγþνα – και το ρüλο στελεχþν του ελληνικοý στρατοý που πολÝμησαν σαν Þρωες στο Ýπος της Αλβανßας, αλλÜ αργüτερα, μετÜ την Þττα απü τις γερμανικÝς δυνÜμεις, κινοýμενοι στη λογικÞ του μικρüτερου κακοý Þ της Ýνοπλης αντßδρασης απÝναντι στην προοπτικÞ εγκαθßδρυσης ενüς καθεστþτος λαúκÞς δημοκρατßας αποφÜσισαν να προσαρμοστοýν στη βοýληση του στρατιωτικÜ ισχυροý και να την υπηρετÞσουν ως «δωσßλογοι» Þ να ενταχθοýν σε φιλικÜ προς την κατοχικÞ κυβÝρνηση Ýνοπλα τμÞματα και να συγκρουστοýν στρατιωτικÜ με τον ΕΛΑΣ (τÜγματα ευζþνων, τÜγματα ασφαλεßας).

Η καθιερωμÝνη σÞμερα πολιτικÞ μνÞμης δεν διχÜζει, λοιπüν, τüσο, üσο ορισμÝνοι πιστεýουν üτι χρειÜζεται. ΤιμÜ üσους πολÝμησαν εναντßον του φασιστικοý εισβολÝα, εßτε στο πρüσωπο του ΚατσιμÞτρου, εßτε σ’ εκεßνο του ΚασλÜ. Δεν δαιμονοποιεß τον ΜεταξÜ – δεν το Ýκανε Üλλωστε οýτε ο ßδιος ο ΖαχαριÜδης, üταν παρενÝβαινε δημüσια απü τις φυλακÝς της ΚÝρκυρας εκεßνη την εποχÞ – και δεν εστιÜζει στους μετÝπειτα δωσßλογους, ταγματασφαλßτες Þ μπολσεβßκους. Με την Ýννοια αυτÞ εßναι μια ενωτικÞ επÝτειος στο επßκεντρο της οποßας βρßσκεται η συλλογικüτητα των ΕλλÞνων, το ελληνικü Ýθνος, πÝρα απü γεωγραφικÝς, οικονομικÝς, πολιτικÝς, ιδεολογικÝς Þ Üλλες διαιρÝσεις. Και βεβαßως αφÞνει ανοικτÜ ζητÞματα για κριτικÞ διερεýνηση: πþς συμβαßνει Ýνας πολιτικüς, üπως ο ΜεταξÜς, να διευθýνει Ýναν αντιφασιστικü αγþνα; Τι μεσολαβεß þστε οι Þρωες της μÜχης στο ΚαλπÜκι να γßνουν μετÜ δωσßλογοι; Γιατß κÜποιοι πολεμιστÝς του αλβανικοý μετþπου εντÜσσονται αργüτερα σε Ýνα Ýνοπλο αντιστασιακü κßνημα που δεν κρýβει üτι επιδιþκει την εγκαθßδρυση μιας σταλινικοý τýπου δικτατορßας, ενþ κÜποιοι Üλλοι στα ευζωνικÜ τÜγματα Þ στα τÜγματα ασφαλεßας;

Απü τη σκοπιÜ εκεßνων που προτεßνουν τηn 12η Οκτωβρßου ως εθνικÞ επÝτειο üλα τα «μειονεκτÞματα» της επετεßου της 28ης Οκτωβρßου εξαφανßζονται. ΜÝχρι τις 12 Οκτωβρßου του 1944 ο κατοχικüς εμφýλιος εßχε Þδη δημιουργÞσει πολιτικο-ιδεολογικÝς ταυτüτητες και δεδομÝνα. ¼χι μüνον ο ΜεταξÜς, αλλÜ και üσοι δεν ευθυγραμμßζονται με τη βοýληση και τις πρακτικÝς του πολιτικοý φορÝα που καθοδηγεß τον ΕΛΑΣ στιγματßζονται ως «αντßδραση» Þ/και ως «φασßστες». Η 12η Οκτωβρßου απωθεß τις ιδεολογικÜ επικßνδυνες απορßες και εμφανßζει την ιστορικÞ πραγματικüτητα μÝσα απü Ýνα μανιχαúκü σχÞμα: Üσπρο και μαýρο, Üγγελοι και δαßμονες. Εßναι η ιδεολογßα των συνταγματαρχþν αντεστραμμÝνη.

Η υποκατÜσταση της 28ης Οκτωβρßου υπηρετεß πÜνω απ’ üλα μια πολιτικÞ σκοπιμüτητα. Δεν Ýχει σχÝση οýτε με την Ιστορßα, οýτε με τον ιδεολογικü εκσυγχρονισμü, αλλÜ με το πολιτικü üφελος που απü τη σκοπιÜ κÜποιων αναμÝνεται να Ýχει για το παρüν η επικρÜτηση ενüς συγκεκριμÝνου σεναρßου για το παρελθüν. Η καθιÝρωση της 12ης Οκτωβρßου ως εθνικÞς επετεßου εντÜσσεται στην προσπÜθεια δημιουργßας ενüς αφηγÞματος που διχÜζει τους ¸λληνες καλýτερα, με τη διαßρεση σε αριστεροýς πατριþτες και δεξιοýς προδüτες. Την ßδια στιγμÞ «εξηγεß» απλουστευτικÜ τις ιδεολογικÝς αβαρßες της Ιστορßας, εκεßνα τα γεγονüτα και τις συμπεριφορÝς που δεν συνÜδουν με ü,τι προβλÝπει ο «επιστημονικüς» ιδεολογικüς τσελεμεντÝς. Το αν γßνει η υποκατÜσταση Þ üχι, πÜντως, δεν εξαρτÜται μüνον απü το τι επιδιþκουν οι αναθεωρητÝς των επετεßων, αλλÜ και απü το πþς θα αντιδρÜσει η ελληνικÞ κοινωνßα απÝναντι στις μÝχρι χθες πολιτικÜ περιθωριακÝς θÝσεις και απüψεις που λüγω της συγκυρßας και της συνδρομÞς χρÞσιμων νÜρκισσων τεßνουν να καταστοýν κρατικÞ ιδεολογßα.

τ. ΚαθηγητÞς ΠαιδαγωγικÞς στο ΠανεπιστÞμιο Ιωαννßνων