The strong voice of a great community
ÌÜçò 2018

Ðßóù óôï åõñåôÞñéï

Ο ΜπουτÜρης, η υποκρισßα και το τσουβÜλιασμα

ΙορδÜνης Κωνσταντινßδης  

Τον γýρo του διαδικτýου κÜνει απü το ΣÜββατο το βßντεο απü την επßθεση που δÝχτηκε το απüγευμα της ßδιας μÝρας ο δÞμαρχος Θεσσαλονßκης, ΓιÜννης ΜπουτÜρης, κατÜ τη διÜρκεια εκδηλþσεων για τη Γενοκτονßα των Ποντßων. Μηνýματα συμπαρÜστασης προς τον ΜπουτÜρη, αλλÜ και καταδßκης για τη βßαιη επßθεση Ýφτασαν απü üλη την ΕλλÜδα, και üχι μüνο. Αν, üμως, Ýνας δÞμαρχος δεν εßναι ασφαλÞς στην ßδια του την πüλη, τüτε τι πρÝπει να περιμÝνουν οι υπüλοιποι πολßτες; Ποια η ευθýνη του ßδιου του δÞμαρχου για το επßπεδο ασφαλεßας στην πüλη; Περεταßρω, δεν μπορεß να ξÝρεις üτι οι κατÜ καιροýς δηλþσεις σου Ýκαναν τη μισÞ πüλη να σε βρßζει και να παρουσιÜζεσαι σε μια εκδÞλωση μιας ομÜδας πολιτþν που πßκρανες συστηματικÜ και να συμπεριφÝρεσαι λες και βρßσκεσαι σε καμιÜ πüλη που απÝταξε τη βßα εδþ και καιρü και το σýνολο των πολιτþν εßναι πολιτισμÝνοι προοδευτικοß. Σημαßνει üτι οýτε αντιλαμβÜνεσαι τι προκαλεßς με τις δηλþσεις σου, οýτε γνωρßζεις τους δημüτες σου. ΦυσικÜ üμως, η επßθεση συνοδεýτηκε με την προσφιλÞ τακτικÞ των τελευταßων ετþν στην ΕλλÜδα (και στην Κýπρο). Τüσο οι δρÜστες, üσο και üλοι üσοι αντιδροýσαν στην επßσκεψη ΜπουτÜρη στον χþρο και στις κατÜ καιροýς δηλþσεις του, τσουβαλιÜστηκαν κÜτω απü τον χαρακτηρισμü «ακροδεξιοß φασßστες» και συνδÝθηκαν Üμεσα με τη ΧρυσÞ ΑυγÞ, μαζß με üσους ¸λληνες διατηροýν συγκεκριμÝνες απüψεις για το Μακεδονικü και τις ελληνοτουρκικÝς σχÝσεις. Αγνοþντας βÝβαια, üτι μÝχρι πριν μερικÜ χρüνια οι απüψεις αυτÝς αποτελοýσαν εθνικÝς γραμμÝς.


Μπορεß ο ßδιος ο δÞμαρχος να δηλþνει βÝβαιος üτι «¸χω Üριστες σχÝσεις με τους Πüντιους και δεν πιστεýω πως οι επιτιθÝμενοι Þταν απü τον ποντιακü χþρο. Μου επιτÝθηκαν οργανωμÝνοι φασßστες», αλλÜ τον γιουχÜιζε σχεδüν το σýνολο των παρευρισκομÝνων. ¼σο κι αν φωνÜζει σÞμερα για καταδßκη της βßας και αυτοýς που την υποκινοýν με δηλþσεις τους, ας θυμηθεß üτι προσφÜτως ο ßδιος εßχε πει για παρÜδειγμα üτι «Ο μητροπολßτης Πειραιþς Σεραφεßμ εßναι για ξýλο». Εκτüς κι αν η παρακßνηση σε βßα και η ρητορικÞ μßσους εßναι καταδικαστÝα και ανεπßτρεπτη μüνο üταν γßνεται απü συγκεκριμÝνη πολιτικÞ παρÜταξη.  Το γεγονüς εßναι üτι τüσο οι Πüντιοι, üσο και διÜφορες ομÜδες πολιτþν αλλÜ και μεμονωμÝνοι πολßτες, Ýχουν στο στομÜχι τον δÞμαρχο για τις κατÜ καιροýς θÝσεις του. Τους τελευταßους 6 τουλÜχιστον μÞνες, κÜθε μÞνα Ýχει τουλÜχιστον μßα διαδÞλωση κατÜ του δημÜρχου Ýξω απü το δημαρχεßο. Η κüντρα αυτÞ Ýγινε πιο Ýντονη μετÜ την απüφαση για τη μαζικÞ εκδÞλωση για το Μακεδονικü που διοργανþθηκε απü τη Μητρüπολη Θεσσαλονßκης στον Λευκü Πýργο. Μια απüφαση την οποßα πολÝμησε ο Μποýταρης, προσπαθþντας ανεπιτυχþς να περÜσει η πρüτασÞ του για ψÞφισμα κατÜ της εκδÞλωσης. Επιχειρηματολογþντας üτι η εκδÞλωση θα ρßξει λÜδι στη φωτιÜ του Μακεδονικοý, δÞλωνε üτι λüγω του ζητÞματος «οι ¸λληνες Ýχουμε χÜσει την αξιοπρÝπειÜ μας και θεωροýμαστε χοντροκÝφαλοι» και üτι «Η αντßληψη πως η Μακεδονßα εßναι μüνο ελληνικÞ, εßναι κακÞ», καταφÝρνοντας να ρßξει ο ßδιος λÜδι στη φωτιÜ.  ΦυσικÜ, κανεßς δεν ξÝχασε την περσινÞ του δÞλωση üτι «χÝστηκα αν ο ΚεμÜλ σκüτωσε ¸λληνες». Μπορεß να μην το εννοοýσε Ýτσι, να μιλοýσε για την προσφορÜ του εξαιρουμÝνων των γενοκτονιþν, και να εννοοýσε üτι οι Τοýρκοι αγαποýν τον ΚεμÜλ και πρÝπει να αξιοποιÞσει το πρüσωπü του η Θεσσαλονßκη τουριστικÜ. Ο üχλος, üμως, δεν εξετÜζει εις βÜθος την κÜθε ατÜκα πολιτικþν, γιατß αν το Ýκανε, τüσο ο ßδιος üσο και οι μισοß πολιτικοß στην ΕλλÜδα δεν θα Ýβλεπαν ξανÜ αξßωμα. Αν Ýβγαινε ο ΜιχαλολιÜκος κι Ýλεγε «χÝστηκα αν ο Χßτλερ σκüτωσε Εβραßους», μιλþντας για προσφορÜ στον τομÝα της επιστÞμης και τουριστικÞ αξιοποßηση της κατοχÞς, ποια θα Þταν η αντßδραση;


Αυτü που δεν λÝνε να καταλÜβουν οι πολιτικοß στην ΕλλÜδα, εßναι üτι το τσουβÜλιασμα πολιτþν κÜτω απü τον χαρακτηρισμü «ακροδεξιοß φασßστες» και η σýνδεσÞ τους με τη ΧρυσÞ ΑυγÞ φÝρνει ακριβþς το αντßθετο αποτÝλεσμα απü αυτü που επιδιþκουν. ¼ταν αλλÜζεις τις εθνικÝς γραμμÝς που ακολουθοýσε η χþρα για δεκαετßες και που γαλοýχησες τους πολßτες σου να ασπÜζονται, και προκειμÝνου να δεχτοýν την αλλαγÞ τους, τις βαφτßζεις εθνικιστικÝς και τις φορτþνεις στη ΧρυσÞ ΑυγÞ για να αποθαρρýνεις τους πολßτες απü αυτÝς, το μüνο που καταφÝρνεις εßναι να τους μετατρÝψεις σε εýκολη λεßα για την ακροδεξιÜ. Αν απορρßπτεις κÜθε θÝση που δεν συμβαδßζει με τη δικÞ σου και τη βαφτßζεις εθνικιστικÞ παρομοιÜζοντÜς την με θÝση της ΧρυσÞς ΑυγÞς, üταν αýριο ο πολßτης θα πÜει στην κÜλπη, θα δει στο ακροδεξιü κüμμα τις κοινÝς θÝσεις που του επÝβαλες να δει. Αν συμπεριφÝρεσαι στους μισοýς σου πολßτες ως να εßναι ακροδεξιοß, αýριο αυτü ακριβþς θα Ýχεις.

i.konstantinides@phileleftheros.com