The strong voice of a great community
ÉáíïõÜñéïò 2018

Ðßóù óôï åõñåôÞñéï

Η Üνοδος της γελοιüτητας


Του Γιþργου ΚαραμπελιÜ*

ΚÜποτε υπÞρχε Ýνα Ýθνος. ¸να Ýθνος που, ακüμα και στις χειρüτερες στιγμÝς της παρακμÞς του, μποροýσε να προτÜσσει αναστÞματα σαν τον Κωνσταντßνο Παλαιολüγο, τον ΠλÞθωνα Γεμιστü, τον ΜÜρκο Ευγενικü, τον ΓεννÜδιο. Γι' αυτü και μετÜ την Þττα, που Ýμοιαζε καθολικÞ και τελεσßδικη, μπüρεσε να ξανασηκωθεß, üπως σηκþθηκε τüσες και τüσες φορÝς απü τüτε που, με την ρωμαιοκρατßα, αρχßζει η μακρÜ καθοδικÞ πορεßα του ελληνισμοý. Γραικýλους, καραγκιüζηδες και τσανακογλýφτες γνþρισε πολλοýς ο ελληνισμüς, τüσο στη ρωμαιοκρατßα –üταν και εφευρÝθηκε και ο üρος γραικýλος (Graeculus) – üσο και σε Üλλες ιστορικÝς στιγμÝς. Ωστüσο διÝθετε πÜντοτε εκεßνα τα αναστÞματα που ανÝκοπταν τις καταβαραθρþσεις και Ýδιναν και πÜλι δýναμη στο γÝνος να συνεχßσει: Βασßλειος Βουλγαροκτüνος, Βασßλειος ΔιγενÞς Ακρßτης, ΙωÜννης ΒατÜτζης, Κýριλλος Λοýκαρις, ΔομÞνικος Θεοτοκüπουλος, ΕυγÝνιος Βοýλγαρις, Θεüδωρος Κολοκοτρþνης, Διονýσιος Σολωμüς, ΙωÜννης Καποδßστριας, Κωνσταντßνος Παπαρρηγüπουλος, ΕλευθÝριος ΒενιζÝλος, ºων Δραγοýμης, Κωνσταντßνος ΚαβÜφης, ¢ρης Βελουχιþτης, Γιþργος ΣεφÝρης, Ευαγüρας Παλληκαρßδης, ΜÜνος ΧατζηδÜκης...
Ακüμα και πιο πρüσφατα, μετÜ τη μεγÜλη καταστροφÞ του 1922, μπορÝσαμε και πÜλι να ξανασηκωθοýμε. Ακüμα και μετÜ τον εμφýλιο.

¼μως, μετÜ την καταστροφÞ της Κýπρου το ’74, αρχßζει η μεγÜλη κατρακýλα. ΚÜθε καινοýργιο σκαλοπÜτι, ακüμα και üταν Ýμοιαζε ανοδικü –δημοκρατßα, κοινοβουλευτισμüς, κοινωνικü κρÜτος–, Þταν στην πραγματικüτητα υπονομευμÝνο απü τον παρασιτισμü, τον ωχαδερφισμü και τη μειοδοσßα που σταδιακþς κατακυριεýουν τις ψυχÝς και το Þθος των ΕλλÞνων.

Και μετÜ το 1990, στην περιβüητη παγκοσμιοποßηση – δεν μÝνει τßποτε üρθιο, μÝσα σε μια σýμφυρση των πÜντων με τα πÜντα. Οι παντοειδεßς ελληνικÝς «ελßτ» διψασμÝνες για εξουσßα, κατανÜλωση, εφορμοýν προς τα ευρωπαúκÜ προγρÜμματα, με πρωτοπüρα την ΑριστερÜ, που μüλις εßχε «απελευθερωθεß» απü τον σοβιετισμü και εφορμοýσε πλησßστια στον θαυμαστü καινοýργιο κüσμο της παγκοσμιοποßησης και της «ευρωστßας της σαρκüς».

Κινητοποιοýνται απü Ýνα και μοναδικü üραμα, που ßσως δεν Ýχει προηγοýμενο σε κÜποιο Üλλο ιστορικü Ýθνος: Να εξαλεßψουν το ßδιο τους το Ýθνος και να απορροφηθοýν τελεσßδικα, οριστικÜ, στη μεγÜλη χοÜνη της παγκοσμιοποßησης.

Οι ιστορικοß και οι εκπαιδευτικοß κηρýττουν στα πανεπιστÞμια πως εßμαστε Ýνα πρüσφατο Ýθνος «ΕλληναρÜδων» και «εθνικιστþν», που δημιοýργησαν με την ευγενικÞ τους προαßρεση οι Ευρωπαßοι φßλοι μας, ενþ Ýχουμε διαπρÜξει μεγÜλα εγκλÞματα εναντßον των Οθωμανþν αδελφþν μας, απü την ΤριπολιτσÜ στην ΕπανÜσταση, μÝχρι το «ελληνικü ΒιετνÜμ», üπως αποκÜλεσε τη ΜικρασιατικÞ Εκστρατεßα ο «Ιüς» της Ελευθεροτυπßας. Η ΕπανÜσταση του 1821 Þταν μÜλλον Ýνα ιστορικü λÜθος και, ο αγþνας της ΕΟΚΑ, Ýγκλημα. Οι πολιτικοß ανταγωνßζονταν μεταξý τους σε τεμενÜδες ευρωπαúσμοý και φιλοτουρκισμοý, προωθþντας τη διÜλυση της ελληνικÞς βιομηχανικÞς και αγροτικÞς παραγωγÞς, διüτι την εποχÞ της «Üυλης οικονομßας» δεν χρειÜζεται παραγωγÞ, παρÜ μüνο χρηματιστÞρια και καζßνα. ΤÝλος, την ßδια στιγμÞ, οι «εξεγερμÝνοι νεολαßοι», διαδÞλωναν με συνθÞματα üπως «το Αιγαßο ανÞκει στα ψÜρια του», και Ýκαιγαν τελετουργικÜ τη γαλανüλευκη σημαßα, σýμβολο του ελληνικοý ιμπεριαλισμοý!

¸τσι, σταδιακþς, μÝσα στα εßκοσι χρüνια που μεσολÜβησαν απü το 1990 μÝχρι το 2010, ο ελληνικüς λαüς εθßστηκε σε Ýνα παρασιτικü ψευδοεκσυγχρονιστικü και καταναλωτικü μοντÝλο, Ýμαθε να χρησιμοποιεß τους μετανÜστες για να κÜνουν τις δουλειÝς που αυτüς εγκατÝλειπε στο γιαπß, το εργοστÜσιο, το χωρÜφι. Εν τÝλει αποδÝχτηκε, παρÜ τις üποιες αντιρρÞσεις, την κατεýθυνση της γενικευμÝνης αποεθνικοποßησης που σÜλπιζαν καθηγητÜδες, πολιτικοß και δημοσιογρÜφοι – ενþ üσοι διαφωνοýσαν και Ýκρουαν τον κþδωνα του κινδýνου αντιμετωπßζονταν ως γραφικοß, περιθωριακοß και ταυτßζονταν εýκολα με τους üντως γραφικοýς πατριδοκÜπηλους.

¼μως, στην πραγματικüτητα δεν εßχαμε δει τßποτε ακüμα. Τα μνημüνια σηματοδüτησαν το οριστικü και γενικευμÝνο ξεποýλημα της χþρας. Δημüσια περιουσßα –αεροδρüμια, λιμÜνια, σιδηρüδρομοι, ενÝργεια, νερü, επικοινωνßες– και ιδιωτικÞ –κατεξοχÞν οι τρÜπεζες– Üλλαξαν Þ αλλÜζουν χÝρια. Η μικρÞ και μεσαßα ιδιοκτησßα διαλýεται, για πρþτη φορÜ σε τÝτοια Ýκταση στην ελληνικÞ ιστορßα, η κανονικÞ μισθωτÞ εργασßα μεταβÜλλεται σε πολυτÝλεια και κυριαρχεß η μειωμÝνη απασχüληση, οι υψηλÞς ειδßκευσης νÝοι δραπετεýουν μαζικÜ στο εξωτερικü, ενþ στο εσωτερικü εμφανßζεται Ýνα νÝο κýμα μεταναστþν και προσφýγων ισλαμικÞς κοπÞς. Η Þδη καταρρακωμÝνη παιδεßα μαστßζεται απü τον εθνομηδενισμü και την εκπαßδευση της αμÜθειας. Το πολιτιστικü επßπεδο της χþρας, Þδη καταβαραθρωμÝνο, θα περÜσει στον αστερισμü του Survivor, του ΛÜνθιμου και του Γιαν Φαμπρ.

¼ταν ξεκßνησε αυτÞ η ýστατη δοκιμασßα του ελληνισμοý, ßσως και εξαιτßας του γενικευμÝνου κλßματος διαμαρτυρßας και αγανÜκτησης που παροχετεýτηκε ακüμα και στα ΜΜΕ, καθþς και οι μαζικÝς κινητοποιÞσεις εκατοντÜδων χιλιÜδων ανθρþπων, μας Ýκαναν προς στιγμÞν τουλÜχιστον να πιστÝψουμε πως Üρχιζε μßα περßοδος αφýπνισης του ελληνικοý λαοý, μετÜ την εικοσαετÞ επÝλαση του παρασιτικοý, παγκοσμιοποιημÝνου καταναλωτισμοý. ΠιστÝψαμε πως Üρχιζε μια νÝα ιστορικÞ περßοδος και Ýτσι οι ξεχασμÝνες Ýννοιες της ταυτüτητας, της αυτονομßας, της αυτεξουσιüτητας, της αξιοπρÝπειας θα περνοýσαν στο προσκÞνιο, εγκαινιÜζοντας μια νÝα ενÜρετη φÜση του εκκρεμοýς της πρüσφατης ελληνικÞς ιστορßας.

Και üμως, üπως συνÞθως συμβαßνει στην ιστορßα, εßχαμε λαθÝψει εξαιτßας της ανÜγκης μας για κÜτι αυθεντικü επιτÝλους. Δεν Üρχιζε üμως κÜποια ανοδικÞ ιδεολογικÞ και πολιτικÞ φÜση, αλλÜ συνÝβη το αντßθετο, üλα τα σκουπßδια και τα περιτρßμματα της μακρÜς μεταπολιτευτικÞς περιüδου βγÞκαν στον αφρü, ως επιστÝγασμÜ της. Διüτι, Ýνας λαüς που δεν πατÜει σε κÜποια πραγματικÞ παραγωγικÞ και ιδεολογικÞ δομÞ, δεν Þταν δυνατü να γεννÞσει κÜτι το αυθεντικü. Θα γεννοýσε μια διαμαρτυρßα ßδιας ποιüτητας με τα σκυλÜδικα και τους Τζοχατζüπουλους της εποχÞς των παχιþν αγελÜδων. Μια παρασιτικÞ δομÞ δεν μπορεß παρÜ να παραγÜγει και μια αντßστοιχου τýπου «διαμαρτυρßα».

Ο Σþρρας εßναι, δυστυχþς, μüνον η ακρüτατη εκδοχÞ αυτþν των φαινομÝνων. Τι Üραγε παρÞχθη πολιτικÜ στη μνημονιακÞ περßοδο; Ο Βασßλης ΛεβÝντης εισÞχθη στη ΒουλÞ ως αρχηγüς κüμματος, ο ΠÜνος ΚαμμÝνος Ýγινε αρχηγüς κüμματος και υπουργüς ¢μυνας, ο Σταýρος ΘεοδωρÜκης εμφανßστηκε ως βασικüς εκπρüσωπος του εκσυγχρονισμοý, ο ΓΑΠ Ýγινε πρωθυπουργüς, Ýνα ναζιστικü γκρουποýσκουλο μπÞκε στη ΒουλÞ ως το τρßτο ελληνικü κüμμα και ο ΑλÝξης Τσßπρας Ýγινε και αυτüς πρωθυπουργüς! Και τι δεν Ýχει αναδεßξει η εποχÞ: την Αυλωνßτου, τον ΖουρÜρι, τον ΠολÜκη, τον Καρανßκα και τüσους Üλλους, που στοιχειþνουν το τσßρκο της ελληνικÞς πολιτικÞς και δημüσιας ζωÞς. Ο ΚαστοριÜδης Ýγραφε κÜποτε για την Üνοδο της ασημαντüτητας, του Ýλειπε Ýνας τßτλος απü το ελληνικü θηριοτροφεßο, η Üνοδος της γελοιüτητας.

Δυστυχþς, απεδεßχθη πως, για να υπÜρξει κÜτι üντως νÝο και αυθεντικü, θα πρÝπει να πιοýμε το ποτÞρι της παρακμÞς και της γελοιüτητας μÝχρι τÝλους. Και τßποτε δεν εγγυÜται πως θα ακολουθÞσει απαραßτητα κÜποια περßοδος ακμÞς. ΠÜντως, μακριÜ απü τους γελοßους.

* O κ. Γιþργος ΚαραμπελιÜς εßναι επικεφαλÞς του «ΚινÞματος ¢ρδην».