The strong voice of a great community
Φεβρουάριος 2007

Πίσω στο ευρετήριο

  Ταμείο Ανεκτικότητας

Μια πρόταση για το Άσυλο

    «Εν αρχή ην η κατάργηση του Πολιτικού Ασύλου μετά Καταδόσεως. Δεν λέω ότι η ήδη προαναγγελθείσα κατάργηση του Πανεπιστημιακού Ασύλου εξισώνεται με την προηγουμένη. Απλά λέω ότι μια πολιτική χώρα χωρίς τα δύο αυτά βασικά Άσυλα, αργά ή γρήγορα, θα γίνει και η ίδια Άσυλο. Μόνο που θα είναι Ανιάτων».

   Χ. Κ.  

     Του πρώην Βουλευτή Έβρου Χρήστου Κηπουρού                         

Ναι μεν το Πανεπιστημιακό Άσυλο συνιστά Δημοκρατικό θεσμό που κατοχύρωσαν οι αδικαίωτοι σε όλα τα υπόλοιπα θέματα αγώνες των Νέων και των Φοιτητών της γενιάς του Πολυτεχνείου, όμως δεν περιορίζεται μόνον σε αυτό. Λέω δηλαδή ότι δεν ανακαλύφθηκε το ΄82 όταν νομιμοποιήθηκε με το γνωστό Νόμο για τη δομή και λειτουργία των Α.Ε.Ι.. Όπως το Πολιτικό Άσυλο δεν είναι απλά και μόνον υπόθεση κάποιων άρθρων της Οικουμενικής διακήρυξης του Ο.Η.Ε.. Για το εν γένει δε Άσυλο θα έλεγα ότι ούτε καν είναι μόνον υπόθεση των πολύ προηγούμενων δεκαετιών ή ακόμη και των περασμένων αιώνων ή και των Μοναστηριακών Χριστιανικών Κοινοτήτων, πολύ πιο περασμένων αιώνων. Ή ακόμη και των ίδιων των Κλασσικών και Ιστορικών χρόνων με τις συχνότατες ικεσίες.

 Μιλώ για τις περιπτώσεις όπου η κοινωνικοπολιτική Ανεκτικότητα έφτανε σε πολύ μεγάλα ύψη, αφού όχι λίγες φορές οι ικέτες ήταν πρόσωπα βεβαρυμμένα με όχι και ευκαταφρόνητες ενοχές. Εν τούτοις το Άσυλο συνέχισε να ισχύει και να τους παρέχει ασφάλεια και προστασία, και η όποια παραβίαση ή και κατάλυσή του να στιγματίζει τους πρωταγωνιστές της, ως εναγείς. Ως καταραμένους, ως βέβηλους και ως μεμιασμένους. Μάλιστα η πολιτική συγκριτική μεταξύ των αρχαίων και των σημερινών χρόνων θα είχε να διδάξει πολλά. Από τις ηλικίες των δύο περιπτώσεων κοινωνικών χρηστών Ασύλου και τις πράξεις για τις οποίες προσέφευγαν το πάλαι ποτέ και προσφεύγουν και τώρα στη χρήση ή ακόμη και στην κατάχρηση του Ασύλου, μέχρι τις σημερινές Ανεκτικότητες, συγκρινόμενες με εκείνες της Αρχαιότητας, και τις ακόμη πιο πριν από αυτή.          

 Τα λέω αυτά διότι η βαλίτσα με το Άσυλο πηγαίνει ακόμη και πιο μακριά. Πρόκειται για τον πιο μακραίωνα και ίσως τον πιο ισχυρό ιστορικό όσο και κοινωνικοπολιτικό θεσμό που εν αρχή συνδέθηκε με την καταφυγή των ικετών σε ιερούς χώρους. Ας μην επεκταθώ σε ιστορικές αναφορές για την απαγωγή και τη θανάτωση των ειλώτων ικετών στο ιερό του Ποσειδώνα στο Ταίναρο από Λακεδαιμονίους και την εν συνεχεία καταγεγραμμένη τιμωρία των τελευταίων. Ούτε να μπω στα χωράφια της μυθολογίας με τον ικέσιο Δία.

 Να πω μόνο ότι η ιερότητα του θεσμού της ικεσίας και γενικότερα του Ασύλου, είναι συνομήλικη προς την ιστορία. Και κάνουν πολύ μεγάλο λάθος όσοι τα βάζουν μαζί της, ορεγόμενοι την κατάργησή του στα Α.Ε.Ι.. Εγώ λέω ότι το Πανεπιστημιακό Άσυλο, θα συνεχίσει να υπάρχει, όποιο και αν επικαλούνται ως επιχείρημα, όποιο μέτρο και αν πάρουν. Το μόνο το οποίο θα επιτύχουν οι εμπνευστές της κατάργησης είναι να διαψευσθούν. Άντε διαμέσου κάποιας μορφής δικομματικής συναίνεσης {1}, να πετύχουν να το καταργήσουν στα χαρτιά. 

  Η ίδια η Ελληνική ιστορία δείχνει την ύπαρξη της άμεσης σχέσης μεταξύ της απουσίας του Ασύλου και του άγους, ακόμη από το 636 π.Χ., με το γνωστό Κυλώνειο άγος, οπότε σημειώνεται μια από τις πρώτες εξαπατήσεις και θανατώσεις των ικετών του ασύλου στην ιστορία. Από τότε η ύπαρξή του σχετίζεται με τη Δημοκρατία και με την απουσία της, η απουσία του. Πέραν αυτών, η έννοια της λέξης «Ασυλία» μπορεί να κατάντησε έτσι όπως κατάντησε, όμως κάποτε ήταν έννοια ιερή. Και πιστεύω ότι είναι δυνατόν να ανακτήσει την πολιτισμική της σημασία. Να παραπέμπει δηλαδή και πάλι στο απαραβίαστο, στην προστασία, στην ασφάλεια για τους ικέτες στην αρχαία εποχή, και τους πρόσφυγες στη σημερινή, καθώς και στην ιερότητα.  

Αντιλαμβάνεται κανείς ότι δεν σχετίζεται με το ομώνυμο παράνομο προνόμιο των μελών της Βουλής. Αντιλαμβάνεται κανείς επίσης ότι αν η ιστορία συμπυκνωθεί σε ομώνυμο κανόνα, τότε μια Κοινωνία και Πολιτεία χωρίς τα δύο βασικά Άσυλα, το Πανεπιστημιακό και το Πολιτικό, είναι πλέον καταδικασμένη να παραγάγει νέα άγη. Ούτε Δημοκρατία ούτε Κοινωνική Ειρήνη, και επόμενα ούτε και Πολιτισμικό Πλούτο που είναι ο γιος της, για να θυμηθώ και την Αγορά των Αθηνών {βλ. εικόνα} αλλά και την «Ειρήνη φέρουσα Πλούτον παίδα». 

 Ακόμη και στις περιπτώσεις κατάχρησης του Ακαδημαϊκού Ασύλου με το οποίο καταγίνεται ο τηλεοπτικός «λόγος» προφανώς ώστε να εξασφαλιστεί κοινωνική συγκατάθεση για την κατάργησή του -αν το θέμα ψαχτεί στο βάθος του- θα διαπιστωθεί ότι όταν οι ευθύνες δεν βρίσκονται στην αδυναμία της πολιτικής εξουσίας μετά των όποιων κομματικών μορφωμάτων να συζητήσουν με τους νέους, τότε αυτές βρίσκονται στην αδυναμία να τους εμπνεύσουν. Ας μην επιρρίπτουν λοιπόν οι Κυβερνώντες και οι Αντιπολιτευόμενοι τις ευθύνες αλλού. Είναι δικές τους και μόνο δικές τους. Όπως ήταν ανέκαθεν. Και η συνδρομή ή ακόμη και η χρήση των όποιας μορφής μηχανισμών, είτε είναι οι παλιές Αστυνομικές Μονάδες, μετά των όποιων  σχέσεων με τους λεγόμενους γνωστούς αγνώστους, που δεν είναι του παρόντος, είτε είναι οι νέες, οι Τηλεοπτικές -έτσι άλλωστε αυτοαποκαλούνται- αυτά επιβεβαιώνουν. 

 Δεν διδάσκει κάτι το διαφορετικό η ιστορία της Ευρωπαϊκής Πανεπιστημιακής Κοινότητας. Γιατί κάθε κοινωνία και Δημοκρατία έχουν μόνο να κερδίσουν, ακόμη και μέσα από τις πολιτικές και κοινωνικές παρεκκλίσεις των Νέων αφού αν οι τελευταίες είναι κάτι είναι αναπόσπαστο μέρος της πολιτισμικής τους ίριδας με νέα και διαφορετικά κάθε φορά, όσο και όμορφα χρώματα και συνθέσεις. Στο ίδιο συμπέρασμα καταλήγει και μια πολιτική και Δημοκρατική όσο και επιστημονική ανθρωπολογία ακόμη και στα πήγαινε έλα μεταξύ του λόγου και του λεγόμενου παράλογου. Μια άλλη φορά θα μιλήσω για αυτό. Παραδείγματα υπάρχουν.

  Αποτελεί ιστορικό κανόνα η εμφάνιση στις Κοινωνίες κάθε τρεις με τέσσερεις δεκαετίες νέων όσο και μεγάλων κινημάτων των Νέων, εννοείται αυτόνομων από οιονδήποτε κομματικό ή/και ακαδημαϊκό πατέρα. Και νομίζω ότι ήδη έχουν αργήσει. Όπως σε μας. Όπως επίσης έχει αργήσει πολύ να πέσει η αυλαία της συντηρούμενης σε διάλυμα φορμόλης Τρίτης Δημοκρατίας. Η οποία χρειάζονταν από πολλών ετών να της ανάβουν κεριά, όπως στα μνημόσυνα, και όχι να της τα σβήνουν, όπως στα λεγόμενα γενέθλιά της, κάθε 24η Ιουλίου. Και γιατί, πέραν των άλλων, ο τρισυπόστατος Πριγκιπικός Αθηναϊσμός, είτε ως τηλεοπτικός -Πριγκίπισσες Όλγα ή Έλλη και Πρίγκιπες Νικόλαος ο Α’, Νικόλαος ο Β’ κλπ.- είτε ως κομματικός  -Πρίγκιπες Κωνσταντίνος ο Β’, Γεώργιος ο Β’, και Πριγκίπισσα Θεοδώρα- είτε και ως κοινωνικοοικονομικός -ας μην υπεισέλθω σε αυτή την κατηγορία- το μόνο που προκύπτει είναι ότι συνιστούσε και εξακολουθεί να είναι Δημοκρατία Πριγκίπων. Όσο συμπαθείς και να είναι κάποιοι εξ αυτών δεν παύουν να συνιστούν Δημοκρατία Γαλαζοαίματη. Αν δε η επόμενη Δημοκρατία, η Τέταρτη {2}, μπορεί να αρχίσει από κάπου αυτό βέβαια δεν έχει να κάνει με Αίματα. Αν έχει να κάνει με κάτι, είναι η Αιμάτωση των Περιφερειών. Είναι η ισότιμη σχέση του Αθηναϊκού Κέντρου με τις Περιφέρειες και η Ισοκρατία.  

 Ας μην επεκταθώ. Να προσθέσω μόνο κάτι ακόμη για το θέμα του Ασύλου. Ότι ακόμη κι αν ιδωθεί μέσα από τη συμβατική οπτική του κόστους-οφέλους πάλι η Δημοκρατία θα βγαίνει κερδισμένη. Θα κερδίζει δε πολλά περισσότερα από όσα θα χάνει, ενδεδυμένη επιπλέον με την εσθήτα της Ανεκτικότητας. Μάλιστα στα πλαίσια της Τέταρτης Δημοκρατίας {2}, η χώρα μπορεί να ιδρύσει Ταμείο Ανεκτικότητας. Η οποία αν είναι κάτι τότε είναι η άλλη όψη της Ανθεκτικότητας. 

  Σε κάθε περίπτωση κατάχρησης του Ασύλου θα καταβάλλονται από το ίδιο αυτό Ταμείο οι αποζημιώσεις για τις απευκταίες, πλην όμως και αναπόφευκτες πολλές φορές, ζημιές στη Δημόσια και την Ιδιωτική Περιουσία. Και οι οποίες ζημιές, οφείλω να πω, θα συνεχίζουν να γίνονται, ούτως ή άλλως. Είτε με το Άσυλο είτε και χωρίς αυτό. Αν στην τελευταία αυτή περίπτωση δεν θα είναι και πολύ μεγαλύτερες. Δεν λέω ότι αυτός είναι ένας από τους λόγους που τα Μέσα προωθούν την κατάργηση του Ασύλου -για να έχουν δηλαδή να δείχνουν περισσότερες από τις χθεσινές και τις σημερινές εικόνες-  όμως και δεν το αποκλείω. Όσο τώρα για την Ουσία, θα αναπτυχθεί μεγάλος Πόρος για την Τέταρτη Δημοκρατία {2}. Αυτό προτείνω. Αντί κατάργησης του Ασύλου, μια θεσμική όσο και δημιουργική επιστροφή στην ιστορική ιερότητα της Κλασσικής Ελληνικής Δημοκρατίας. Το Ταμείο Ανεκτικότητας.   

 

____________

 

Σημειώσεις

 

 

{1} Ναι μεν οι περί της κατάργησης του Πανεπιστημιακού Ασύλου δηλώσεις Πάγκαλου συμπολιτεύονται την κυβερνητική πολιτική για το θέμα, όμως αυτό είναι το ολιγότερο. Εκείνο που λέω εγώ είναι ότι συνειρμικά παραπέμπουν στην κατάργηση ενός άλλου Ασύλου. Του Πολιτικού. Ο λόγος για την απόρριψη της προφορικής όσο και της γραπτής αίτησης ασύλου του Κούρδου ηγέτη-ικέτη και πρόσφυγα, στη Δημοκρατική όπως νόμιζε πολιτική Αθήνα, τέτοιες ακριβώς ημέρες πριν οκτώ έτη. Και μάλιστα κατά παράβαση ακόμη και της Συνθήκης Σένγκεν η οποία δεν διακρίνεται ιδιαίτερα για τις υπέρ των αιτούντων πολιτικό άσυλο, πρόνοιες. Και λέω ακόμη τα εξής. Αν ο  αυτουργός επιστρέφει συνήθως, όπως λέγεται, στον τόπο του εγκλήματος προκειμένου να εξαφανίσει τα ίχνη που άφησε, κάτι ανάλογο πρέπει να συμβαίνει και με τα πολιτικά εγκλήματα. Η διαφορά έγκειται στο γεγονός ότι ο χρόνος, τουτέστιν οι ημερομηνίες και ο χειρισμός τους, αντικαθιστούν τον τόπο ενώ η μνήμη αντικαθιστά τα ίχνη. Δηλαδή ο αυτουργός στη δεύτερη περίπτωση επιστρέφει στο χρόνο του εγκλήματος προκειμένου δια της επικαιρότητας να εξαφανίσει τη διάχυτη μνήμη. Ο ένας με παρουσίαση βιβλίου, ο άλλος με δήλωση για κατάργηση του Άσυλου, κάνουν το ίδιο πράγμα. Με τον άλφα ή βήτα τρόπο επιθυμούν να επιστρέψουν στο χρόνο. Εννοείται μετά του επικεφαλής να είναι εκ του σύνεγγυς, εξ ου και τα εκ των διαγραφών αίματα, για τα οποία, κατά τα άλλα δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα για κανέναν. Πόσο μάλλον όταν είναι εκ του ιδίου φυράματος, και πόσο περισσότερο όταν οι πολιτικοί όσο και οι επιστημονικοί σύμβουλοι που συνιστούν τέτοιες κινήσεις, παραβιάζουν ανοιχτές θύρες αφού ο γκουρού είναι κοινός. Ο Κεμάλ Μακιαβέλλι. Η συνταγή είναι γνωστή. Αλλού να ρίξουν τα φώτα και αλλού το σκιαστικό. Άλλο τώρα, εάν πετυχαίνουν το αντίθετο, προκαλώντας την ανάκληση στη μνήμη των Ελλήνων του συνδεδεμένου με την άρνηση του Ασύλου, άγους. Το οποίο παραμένει κυρίως κομματικό. Όχι μόνο των πρωταγωνιστών. Δυστυχώς όμως και ευρύτερο. Ιδιαίτερα, όταν όλοι τους γνωρίζουν τι όφειλαν να πράξουν. Να καθαρίσουν την Πολιτική Αθήνα από το ίδιο άγος. Ακόμη και σε πολύ δίσεκτους και πολύ παγωμένους ιστορικούς χρόνους προβλέπονταν βαριές κυρώσεις σε βάρος των παραβατών του δικαιωμάτων στο άσυλο. Δεν μπορεί στους σημερινούς χρόνους να ισχύει το ακριβώς αντίθετο. Και μάλιστα να έχουν από πάνω το θράσος να αποκαλούνται και Δημοκράτες και να εκπροσωπούν τη Δημοκρατική Παράταξη, άνθρωποι που κινούνται σε μεσαιωνικότερη της μεσαιωνικής πολιτική και ηθική σφαίρα.      

 

 

{2} Χρ. Κηπουρός, Τέταρτη Δημοκρατία, Συμβόλαιο με τις Περιφέρειες, 36η έκδοση. Η εργασία δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου της Θράκης στην ηλεκτρονική διεύθυνση: http://alex.eled.duth.gr/kipouros/